O stárnutí pneumatik se toho napsalo už mnoho, názory se mnohdy lisší. Nedávno se zástupci prémiových značek nechali slyšet, že pneumatiky do 5 let od vyrobení se považují za nové a žádné vlastnosti neztrácejí. Pan Třetina z Bridgestone dokonce uvádí: “Rádi bychom veřejnost ubezpečili, že výrobce garantuje dobré vlastnosti pneumatiky až do stáří deseti let,” informuje. Nutno podotknout, že vždy je to ale s podmínkou vhodného skladování a ideálních podmínek, které se dopředu špatně odhadují. Sečteno a podtrženo, stáří pneumatik se sice dá určit podle DOT kódu, ale o faktickém stárnutí to víceméně nic nevypovídá. Samozřejmě, pokud jsou sjeté pod zákonnou mez, tak je třeba je vyměnit. Ale jak jinak sledovat stárnutí pneumatik?
Existují 3 hlavní způsoby stárnutí pneumatik. Prvním je to, že guma se stává křehčí. Na spojování molekul gumy během vulkanizace se používá síra spolu s použitím tepla a tlaku, což zajišťuje pneumatice elasticitu a pevnost. Jak pneumatika absorbuje energii ve formě světla, tepla nebo pohybu tak pokračuje ve vulkanizaci. Stále probíhající vulkanizace způsobuje že se guma stává tužší a křehčí.
Druhým způsobem stárnutí pneumatik je oxidace zahrnující kyslík a ozon ze vzduchu, který kompromituje sílu a pružnost gumy a přilnavost gumy k ocelovým základům pneumatiky. Prakticky teplo a kyslík způsobuje příčnou vazbu mezi polymerovými řetězci (pneumatika tak tvrdne) a rozdělení polymerních řetězců (vedoucí k snížené elasticitě).
Třetím způsobem je rozkládání pneumatiky způsobené vodou prostupující pneumatikou a navazující se na ocelové pásy uvnitř pneumatiky. To zaviní, že vazba gumy na ocelový základ pneumatiky se oslabí a bude méně odolnou proti zahřívání. Tento jev může způsobit i huštění pneumatik vzduchem, který není zcela suchý. I nepoužité pneumatiky budou křehčí, slabší a méně elastické, pokud jsou vystavovány vodě, vzduchu, teplu a slunečnímu svitu.
Varovné znaky
Bez ohledu na věk pneumatik je nutné je vyměnit, pokud vykazují znaky stárnutí. Takovými znaky jsou praskliny ve vzorku pneumatik nebo na bočnici nebo také vypukliny, opět na vzorku nebo na bočnici – obojí naleznete na obrázcích. Každá pneumatika by měla být pravidelně kontrolována a v případě potřeby vyměněna, i včetně rezervy.

