Runflat pneumatiky podrobně – vše, co potřebujete vědět

Runflatové pneumatiky jsou na trhu již desítky let, historicky proslulé jsou zejména u vozů BMW, ale postupně se dostávaly i do vozů jiných značek. Například Pirelli má dojezdové pneumatiky v nabídce již 20 let a původní vývoj byl určen pro závody rallye, kde defekt znamená zdržení několik minut, které jsou pro vítězství v závodu klíčové. Jejich hlavní předností i pro běžného řidiče je možnost dojet do cíle omezenou rychlostí i v případě defektu. Za možností nouzového dojezdu stojí zesílená kostra pneumatiky, která drží svůj tvar i v případě ztráty tlaku. 

Pro výrobce je jejich používání výhodné, protože maximalizují vnitřní prostor vozu. Díky dojezdovým pneumatikám nemusí připravovat prostor pro rezervu ani lepící sadu, tudíž je v kufru více místa na zavazadla. Pro vozy BMW je toto obzvláště důležité, protože kvůli důrazu na jízdní vlastnosti a tomu podřízenému rozložení hmotnosti a tvaru karoserie je v nich obvykle méně vnitřního prostoru. 

Své zřejmé výhody mají runflaty i pro uživatele – náhlá ztráta tlaku v pneumatice může vést k nebezpečné situaci na silnici, taktéž i třeba oprava defektu na dálnici v provozu je velmi nebezpečná. S runflaty zvládnete dojet do servisu, takže je jejich použití velmi komfortní. Pojďme se ale podívat na to, jaké jsou kromě komfortu jejich hlavní výhody a nevýhody. 

Výhody

  • Možnost pokračovat v jízdě v případě defektu
  • Náhlá ztráta tlaku dramaticky neovlivní jízdní vlastnosti vozu
  • Není nutné vozit rezervu – více místa ve voze

Nevýhody

  • Vyšší cena
  • Menší výběr modelů
  • V případě defektu je nutné ji vyměnit
  • Komfort a hluk (u některých modelů)

Jak daleko lze s runflat pneumatikou dojet v případě defektu?

S většinou runflat pneumatik je možné pokračovat 80 km rychlostí do 80 km/h, což by mělo vždy stačit pro dojetí do nejbližšího servisu. Výhodou je taktéž to, že při náhlé ztrátě tlaku se pneumatika nedeformuje a tudíž neztrácí ihned trakci, díky čemuž je to určitě bezpečnější řešení než běžné pneumatiky. Jak už jsme si řekli výše, velkou motivací pro použití runflat pneumatik je také možnost provozovat vůz bez objemné rezervy a tudíž zvětšit užitný prostor vozu. 

Cena a náklady na provoz patří mezi hlavní nevýhody runflat pneumatik

Jako každé řešení, i runflaty mají své nevýhody. Dříve k nim patřil snížený komfort a hluk, dnes už jsou to u renomovaných značek spíše jen náklady na provoz, jak dokazuje naše tabulka níže. Kromě vyšší pořizovací ceny, kterou najdeme u 98% nabízených runflat pneumatik je také potřeba počítat s tím, že runflaty se obecně nedoporučují opravovat a tudíž je při defektu potřeba ji vyměnit tak, aby byla zachována její integrita. 

Výrobci runflat pneumatik

Dojezdové pneumatiky nenabízí každá značka, protože jejich vývoj je relativně nákladný. Kolik různých modelů a rozměrů daný výrobce nabízí prozradí tato tabulka:

výrobcePočet modelů
Pirelli314
Bridgestone241
Continental169
Goodyear159
Michelin124
Hankook70
Nokian46
Kumho22
FALKEN15
Yokohama4
Fulda2

Pirelli

Značení: RFT, Run Flat

Je možné opravit: Ne

Největším výrobcem runflat pneumatik na evropském trhu je Pirelli, za což jistě může i jejich časté použití jako první výbavy v mnoha vozech BMW. Pirelli se proto pyšní dlouholetou tradicí a vývojem, a tudíž její pneumatiky dosahují podobných kvalit jako jejich nerunflatové varianty, což napoví i následující tabulka:

disciplínatestováno pneumatikrunflat je stejnýrunflat je lepšírunflat je horší% je horších
váha2000119999.5
spotřeba paliva200104346231
wet handling200143263115.5
hluk200104653115.5
cena2002519396.5
Celkové skóre (nižší je lepší)258

Analýza runflat modelů Pirelli dostupných na EU trhu – porovnali jsme runflatové pneumatiky Pirelli s jejich nerunflatovými variantami ve stejném rozměru (pokud byly dostupné). Spotřeba paliva, přilnavost na mokru a hluk je údaj dostupný na EU štítcích daných pneumatik. 

Jak je zřejmé z tabulky výše, jediné, kde nelze dorovnat kvality nerunflatových pneumatik, je váha – k zajištění mobility i při ztrátě tlaku je potřeba extra materiál v pneumatice, jehož váhu jednoduše nelze postrádat. To může mít samozřejmě také vliv i na spotřebu paliva, i když to tedy neplatí univerzálně – jen třetina runflat pneumatik od Pirelli má vyšší spotřebu. Vše ostatní dokážou zvládnout runflatové pneumatiky od Pirelli prakticky stejně dobře nebo i lépe, než jejich nerunflatové varianty. Jsou zde samozřejmě i varianty, které jsou na tom hůře – abych ale byl fér, jsou to spíše vývojově starší modely. 

Continental

Značení: SSR, CSR

Je možné opravit: Ano, pokud nebyla provozována bez nahuštění

disciplínatestováno pneumatikrunflat je stejnýrunflat je lepšírunflat je horší% je horších
váha1104510192
spotřeba paliva11043125550
Wet handling11062123633
hluk110683398
cena11000110100
Celkové skóre (nižší je lepší)283

Vysvětlivky k tabulce viz. výše u Pirelli

Continentalu se daří vyrábět runflaty, které jsou minimálně stejně hlučné jako jejich nerunflatové varianty, případně v nabídce najdeme i méně hlučné pneumatiky. Kde naopak runflatové pneumatiky od Continentalu pokulhávají je spotřeba – ta je vyšší v 50% případů. 

Bridgestone

Značení: RFT, DriveGuard

Je možné opravit: Ano, za splnění podmínek

disciplínatestováno pneumatikrunflat je stejnýrunflat je lepšírunflat je horší% je horších
váha1075168680
spotřeba paliva10757193129
wet handling10762103533
hluk10735442826
cena1070310497
Celkové skóre (nižší je lepší)265

Vysvětlivky k tabulce viz. výše u Pirelli

Bridgestone runflatové pneumatiky jsou na tom také velice dobře – zvlášť překvapivý výsledek je v oblasti hluku, kde jsou dokonce častokrát lepší, než jejich nerunflatové varianty. Oproti Pirelli je horší přilnavost na mokru až u třetiny nabízených modelů. 

Goodyear

Značení: ROF

Je možné opravit: Ano, za splnění podmínek

disciplínatestováno pneumatikrunflat je stejnýrunflat je lepšírunflat je horší% je horších
váha54534685
spotřeba paliva5417122546
wet handling543181528
hluk5418142241
cena540054100
Celkové skóre (nižší je lepší)300

Vysvětlivky k tabulce viz. výše u Pirelli

U Goodyear runflatů je poměrně zajímavé, že 41% z nich má vyšší hlučnost a 46% vyšší spotřebu než jejich nerunflatové varianty. Obecně v celkovém skóre jsou na tom relativně špatně – hůře jsou na tom jen Nokiany.

zdroj: goodyear

Michelin

Značení: ZP

Je možné opravit: Ano, stejně jako běžné pneumatiky

disciplínatestováno pneumatikrunflat je stejnýrunflat je lepšírunflat je horší% je horších
váha39353179
spotřeba paliva391616718
wet handling39221525
hluk391318821
cena390039100
Celkové skóre (nižší je lepší)223

Vysvětlivky k tabulce viz. výše u Pirelli

Runflatové pneumatiky od Michelinu dokazují celkovou kvalitu pneumatik této značky – většina modelů Michelin má už tak poměrně dobrý vliv na nízkou spotřebu paliva, francouzskému výrobci se to ale daří držet i u runflatových pneumatik, což je v porovnání s konkurencí opravdu úspěch. Podobně je tomu i v přilnavosti na mokru, kde pouhých 5% variant je horších než nerunflatové varianty. 

Hankook

Značení: HRS

Je možné opravit: Ano, za splnění podmínek

disciplínatestováno pneumatikrunflat je stejnýrunflat je lepšírunflat je horší% je horších
váha190019100
spotřeba paliva1959526
wet handling1976632
hluk1958632
cena190019100
Celkové skóre (nižší je lepší)290

Vysvětlivky k tabulce viz. výše u Pirelli

Hankook je často značkou, kterou zákazníci volí, pokud chtějí ušetřit oproti prémiovým pneumatikám a zároveň si zachovat komfort runflat pneumatik. Zajímavou informací je to, že často mají runflaty od Hankooku lepší spotřebu paliva i hlukový projev. Nicméně často velmi záleží model od modelu – často tomu může být i naopak. 

Nokian

Značení: RunFLAT

Je možné opravit: Ano, pokud nebyla provozována bez nahuštění

disciplínatestováno pneumatikrunflat je stejnýrunflat je lepšírunflat je horší% je horších
váha46014598
spotřeba paliva460046100
wet handling4641149
hluk4638449
cena460046100
Celkové skóre (nižší je lepší)316

Vysvětlivky k tabulce viz. výše u Pirelli

Poslední porovnávanou značkou je Nokian, kde jsou data poměrně jasná – všechny modely mají oproti nerunflatovým variantám horší spotřebu paliva, nicméně dále pak netrpí na vyšší hlučnost nebo horší přilnavost za mokra.

Test runflat pneumatik

Na základě vlastností, analyzovaných v předchozí kapitole jsme sestavili jednoduchou tabulku, ve které analyzujeme kvality jednotlivých výrobců runflat pneumatik, respektive srovnání jejich kvalit s nerunflatovými variantami. Sledovali jsme zejména to, kolik procent runflat pneumatik je horších než jejich nerunflatové varianty. To, že některé runflaty jsou dokonce lepší než nerunflaty jsme nezohledňovali, nicméně vesměs to odpovídá celkovému pořadí. Zde je potřeba vypíchnout kvality Bridgestone a Michelin pneumatik, jejichž většina je na tom s ohledem na hluk lépe než nerunflatové varianty.

Michelin223
Pirelli258
Bridgestone265
Continental283
Hankook290
Goodyear300
Nokian316

Srovnání vlastností runflat pneumatik s běžnými pneumatikami

Z výše uvedených tabulek je možné dovodit, že u runflatových pneumatik je prakticky běžným jevem vyšší hmotnost, zapříčiněná váhou samonosné konstrukce pneumatiky. Vyšší váha samozřejmě znamená i vyšší valivý odpor, což má lehce negativní vliv na spotřebu paliva vozu. Kromě toho ale tolik rozdílů u pneumatik nenajdeme, často zmiňovaná vyšší hlučnost se v našich datech neprokázala. Když se koukneme na starší srovnávací test runflat pneumatik Bridgestone od ADACu z roku 2014 (který už bohužel není dostupný online), tak najdeme následující poznatky:

“Oba testované modely nejnovější generace pneumatik run-flat (letní a zimní) jsou stále znatelně tvrdší než “standardní pneumatiky”, ale rozdíl je v rámci rozdílů běžných v testech pneumatik. Z hlediska komfortu se testovaná letní pneumatika pro BMW s runflatem od svého konvenčního bratra téměř neliší. Podobně dobrý je i valivý odpor; pneumatiky run-flat nejnovější generace téměř nezvyšují spotřebu paliva.”

“Skutečnost, že navzdory optimalizovanému běhounu nemají v praxi tak dobré vlastnosti jako běžné pneumatiky, je způsobena především vyšší hmotností pneumatik runflat – přibližně 0,3 kg na pneumatiku. Na každý proces zrychlení je tedy potřeba o něco více energie (moment setrvačnosti). “

“Jízdní vlastnosti na mokré, suché a zasněžené/zamrzlé vozovce (u zimních pneumatik) se liší jen nepatrně. Pneumatiky runflat zde nemají žádné výrazné nevýhody.”

Jak poznat runflat pneumatiku?

Runflat pneumatiku poznáte podle značení na bočnici – nejčastěji zde bude uvedeno runflat, případně některá ze zkratek, kterou používá daný výrobce – viz. výše. Kromě označení “run flat” neexistuje žádný standardizovaný symbol pro dojezdovou pneumatiku. 

Lze opravit runflat pneumatiku?

Obecně převažuje mezi odbornou veřejností názor, že runflat pneumatiky nelze opravovat, protože hrozí ohrožení jejich integrity. Nicméně například Goodyear na svých stránkách informuje, že jejich dojezdové pneumatiky lze za určitých okolností opravovat profesionálním servisem, pokud nedošlo k splnění následujících podmínek:

  • Opravy mimo oblast běhounu (ramena)
  • Pokud je oblast bočnice poškozena uvnitř nebo vně pneumatiky ostrým předmětem, který by mohl snížit nosnou vložku – což by podstatně snížilo dojezd a životnost pneumatiky.
  • Pneumatiky, které při nízkém nebo nulovém tlaku ujeli značnou vzdálenost
  • Poškození vnitřní nosné konstrukce
  • Jakékoliv jiné poškození, které by znemožnilo opravu standardní pneumatiky.

Pokud se podíváme na ostatní výrobce, Michelin na svých stránkách informuje, že runflaty je možné opravit stejně jako běžné pneumatiky. Za určitých okolností umožňuje opravu runflatu i Continenta, kterýl na svém webu uvádí: “je možná pouze za předpokladu, že ji důkladně zkontroluje kvalifikovaný odborník. Společnost Continental doporučuje, aby se pneumatiky SSR nebo runflat neopravovaly, pokud existují jakékoli známky toho, že pneumatika byla provozována v nedostatečně nahuštěném stavu.” Opravy runflatů připouští na svém webu i Bridgestone“Některé defekty lze opravit za určitých omezení a předepsaných postupů”.

Obecně lze říci, že pokud chcete zachovat možnost opravy runflatové pneumatiky, nikdy byste s ní neměli jezdit zcela bez vzduchu, a tedy v případě ztráty tlaku ji ihned dovézt do nejbližšího servisu, případně i během cesty do servisu dohušťovat. U větších defektů se ale jízdě zcela bez tlaku tak či tak nevyhnete. 

Alternativy k runflat pneumatikám

Michelin PAX

Michelin PAX je runflatový systém, který spoléhá na speciální konstrukci ráfku – nelze je tedy jednoduše nahradit běžnými pneumatikami, proto je toto řešení drahé a složité na údržbu. Kromě luxusních vozů (Bugatti Veyron, Rolls-Royce Phantom) jej bylo možné najít na Renaultu Scénic nebo Audi A4. Kvůli své neuniverzálnosti a vysokým nákladům jak pro zákazníky, tak i pro servisy se ale tento systém již nadále nepoužívá. 

Self-sealing technologie (Contiseal, Pirelli Seal-Inside)

Jak název napovídá, Contiseal je technologie od společnosti Continental. Místo zesílené konstrukce podobné konvenčním runflatům spoléhá na vrstvu samozacelujícího se lepidla umístěného zespodu běhounu, který v případě defektu díru zacelí a umožní pokračování v jízdě. Hlavní rozdíl je tak v tom, že zatímco s runflatem je možné pokračovat i při úplné ztrátě tlaku například při proražení pneumatiky, Self-sealing dovede pouze zacelit menší defekty do 4 mm v oblasti běhounu (i při vytažení cizího předmětu) a při ztrátě tlaku není možné pokračovat v jízdě. Pneumatika s technologií Contiseal by ale díky identické konstrukci s běžnou pneumatikou měla mít i totožné jízdní vlastnosti, což v případě runflatu nemusí vždy platit. 

Kteří výrobci vozů používají run-flat pneumatiky?

Kromě BMW najdeme runflatové pneumatiky také na vozech značek Audi, Alfa Romeo, Jeep, Jaguar, Lexus, Mercedes-Benz a Rolls-Royce, v USA pak na sedanech Cadillac. Volkswagen pak na některých svých modelech nabízí samozacelující se pneumatiky (self-sealing) – jmenovitě na modelech Arteon a Tiguan. S runflaty se také počítá na elektromobilech, u kterých není kvůli baterii místo na rezervu. Pirelli pro elektromobily vyvinulo v rámci runflat pneumatik speciální technologii Pirelli Elect, která zajišťuje nízký valivý odpor, nižší hluk a lepší grip vyvinutý speciálně pro vozy vybavené těžkou baterií. 

BMW

Bavorská automobilka začala s runflaty v roce 2003, kdy na nich začali vyjíždět nové modely 5 řady modelového označení E60. Od té doby runflaty najdeme skoro na všech modelech automobilky – výjimkou jsou nižší výbavy modelů s motory umístěnými napříč – třeba nová řada 1 (F40) nebo Active Tourer. Druhou výjimkou jsou modely divize M. Tam jistě hraje roli vyšší váha pneumatiky, která u sportovně laděných vozů není žádoucí. Pneumatiky, speciálně určené pro BMW jsou označené symbolem *.

Závěr – runflat pneumatiky ano či ne?

Runflat pneumatiky nabízí zejména více bezpečí, než tradiční pneumatiky, protože eliminují nebezpečné situace, které mohou být s defektem spojené. Taktéž novodobá auta mají čím dál tím větší kola a tudíž i jejich výměna u silnice není nic příjemného, to vše runflaty eliminují, protože s nimi vždy dokážete dojet až do pneuservisu. Rezervní kolo je také nutné udržovat v použitelném stavu, což jsou další starosti navíc. Zkrátka a dobře, komfort spojený s runflaty je hlavní předností. Vedlejším efektem je také více vnitřního prostoru uvnitř vozu, protože nepotřebujete ani rezervu a hever, ani lepící sadu. Hlavní nevýhodou je pak cena.