
Ideální šířka pneumatik je často velmi diskutovaná a názory se často liší jak podle období, tak podle řidiče. Proto místo vlastního názoru se vám pokusím přiblížit stanoviska německého autoklubu ADAC a výrobce pneumatik Continental.
ADAC přímo zimní pneumatiky netestoval, testoval však letní pneumatiky v šířkách 185 až 225. Jízdní vlastnosti (s výjimkou aquaplaningu) se postupně s přibývající šířkou pneumatiky zlepšovali a nejlépe v oblasti jízdních vlastností dopadla pneumatika 225/40 R18. Pouze v aquaplaningu je to přesně naopak – nejlépe dopadla pneumatika 185/65 R15T, nejhůře zmiňovaná 225/40 R18. Užší pneumatiky jsou na tom podle testu ADAC také komfortnější, méně hlučné a mají nižší valivý odpor.
| Model | Michelin Energy E3A | Michelin Energy E3A | Michelin Primacy HP | Michelin Pilot Exalto PE2 | Michelin Pilot Sport PS2 |
| Rozměry | 185/65 R15 T | 195/65 R15 H | 205/55 R16 V | 225/45 R17 V | 225/40 R18 Y |
| Mokro | 4 | 3 | 2 | 1 | 1 |
| Aquaplaning | 1 | 1 | 2 | 2 | 4 |
| Sucho | 4 | 3 | 2 | 2 | 1 |
| Komfort | 1 | 2 | 2 | 3 | 4 |
| Hluk | 1 | 2 | 1 | 3 | 4 |
| Valivý odpor | 2 | 2 | 3 | 4 | 4 |
Test různě širokých pneumatik Michelin, nižší známka je lepší (ADAC 7/2007)
Co se týče zimních pneumatik, i k těm se vyjadřuje Michael Müller, šéf testování ADACu. Podle něj nelze komerčně vyrábět ideální pneumatiky do sněhu, protože v zimě většinu času panují i jiné podmínky. Šířkou zimních pneumatik se také zabýval v testu pneumatik 255/45 R17 s rychlostním indexem 240km/h. Vzhledem k jejich šířce byla jízda v sněhové břečce a na silnici pokryté vodou jízda až nebezpečná, protože se pod pneumatikou vytvořila vrstva vody a auto se stalo neovladatelným. Proto ADAC na zimu doporučuje spíše užší pneumatiky, protože se lépe dokáží vypořádat s krizovými situacemi, které v zimě mohou nastat.
Naopak výrobce pneumatik Continental na to jde opačně – širší pneumatiky mají větší styčnou plochu s vozovkou, tudíž lepší přilnavost. To Continental rozšiřuje i na zimní pneumatiky – protože když vozidlo jede přes zmrzlý sníh a led, přilnavost je klíčová. Širší pneumatiky mají více hran bloků a lamel, což zvyšuje tření. To znamená lepší přilnavost, a tedy lepší ovladatelnost, akceleraci a brzdění. To podle Continentalu vede k celkově lepšímu výkonu pneumatiky, zejména v zatáčkách a prý i na sněhu. Continental na druhou stranu uznává, že trakce v hlubokém čerstvém sněhu bude vždy lepší užší pneumatika, protože se s menší plochou pneumatiky má mnohem větší šanci ze sněhu “vyhrabat.”
Na tom se shodne jak ADAC, tak i Continental – v hlubokém sněhu jsou prostě lepší užší pneumatiky. Je tak na zvážení každého, jak často a jestli vůbec se s takovými podmínkami v zimě setká. Širší pneumatiky mají lepší vlastnosti za standardních jízdních situací, ale naopak právě v případě hlubokého sněhu nebo aquaplaningu jsou na tom lépe užší.