V čem spočívají rozdíly přímého a nepřímého systému monitorování tlaku TPMS?

Systém monitorování tlaku TPMS (Tyre Pressure Monitoring Systém) je praktický pomocník, jehož úkolem je nepřetržitě monitorovat hodnotu tlaku za jízdy. V případě defektu pneumatiky TPMS upozorní řidiče na snížení hladiny tlaku, což má za následek zvýšení bezpečnosti provozu na silnicích. Dle způsobu získávání dat o hodnotě tlaku rozlišujeme systémy TPMS na přímé a nepřímé.

Přímý systém TPMS

Přímý systém kontroly tlaku v pneumatikách spočívá v instalaci tlakových senzorů u ventilu pneumatiky. Aktuální stav tlaku a jakákoliv jeho změna je velice rychle zpracovávána a zobrazována na palubní desce vozu. Hlavní předností tohoto systému je tak velice rychlá a přesná odezva, která vede ke zvýšené bezpečnosti na vozovkách. Na rozdíl od nepřímého systému lze navíc v tomto případě měřit tlak i ve stojícím vozidle.

Přestože se přímý systém TPMS prezentuje řadou výhod, je třeba dodat i jednu zásadní slabinu, kterou jsou vysoké pořizovací i provozní náklady. Jak již bylo výše zmíněno, přímý systém vyžaduje instalaci senzorů vně pneumatiky, pro jeden set je tedy třeba pořídit si čtyři senzory, pro dva sezonní sety se dostáváme již na osm senzorů, ke kterým je třeba připočíst relativně nákladný servis. Druhou citelnou slabinou přímého systému je i riziko poškození senzorů při výměně pneumatiky na vlastní pěst, v tomto případě je vždy bezpečnější obrátit se na autorizovaný pneuservis.

Senzor přímého systému TPMS |foto: www.nokiantyres.com

Nepřímý systém

Nepřímý systém měření hodnoty tlaku spočívá, jak již název napovídá, v nepřímém pozorování hodnoty tlaku v pneumatikách prostřednictvím parametrů typu rychlost otáčení a vibrace kol skrze systémy ABS a ESP. Pro vozy se systémy ABS či ESP je tak instalace nepřímého systému TPMS neskonale levnější a jednodušší, odpadá totiž nutnost koupě drahých senzorů a náročnější údržba.

Nižší cena je však vykoupena menší přesností měření a delší odezvou. Například pokles tlaku v pneumatice na 70% původní hodnoty při rychlosti kolem 60km/h vyhodnotí systém zhruba až po minutě. Nepřímý systém je zároveň schopný měřit hodnoty tlaku pouze za jízdy, a na rozdíl od přímého systému tedy neupozorní na nízký tlak v případě stojícího vozidla. Nepřímý systém nezná konkrétní správný tlak v pneumatikách, hlídá pouze pokles od poslední rekalibrace.

Povinnost instalace systémů TPMS do nových vozů

Od 1. listopadu 2014 jsou dle směrnice EU všichni výrobci povinni do nových automobilů instalovat systémy TPMS. Při koupi nového automobilu je tedy vhodné zjistit druh systému TPMS, a předejít tak případným problémům při výměně kola. Pokud totiž vůz disponuje přímým systémem TPMS, je třeba zkontrolovat, zda jsou nová kola homologována pro montáž senzoru TPMS. Jakmile je váš vůz vybaven TPMS, jste také povinni udržovat systém v provozu. V opačném případě Vám hrozí postih ze strany policie, či problémy u STK a případně při pojistném plnění.